за 1024 pixels

Районът на
връх "Вежен", където се намира
х. "Козя Стена"

Хижа "Козя стена" - храм на духовност, здраве, радост, приключения...

Тези, които публикуват сайта:

Маршрути до хижата
     Виж карта на Троянския Балкан. Избери за "Търси маршрут": от Троян / до Кърнаре. Първата хижа северозападно от връх Юмрука е хижа "Козя стена". Непосредстевно до върха е хижа "Ехо". На север - хижа "Хайдушка песен".
     За улеснение отворете и
карта на района.
   Маршрут 1. (4,30 часа)
   Село Христо Даново - водохващане "Дамлъдере" - местност Старата бичкия - Бабадере - хижа "Козя стена".
От центъра на селото се тръгв в северозапдна посока. Пресича се по мост реката и по асфалтиран път през лозя, рози, овощки  с голяма дъга на юг и после на северозапад се обхожда полегат горист рид и резерват "Чамджа". Като се изправи, пътят навлиза по коритото на река Дамлъдере, следвайки левия склон. Пресичат се ниви и поляни с храсти. След 3,5 км се подминава охраняема складова база, след която по обикновен чер път се навлиза в теснина. След 2 км се достига ляво отклонение за с. Розино, където е водохващането. Продължава се направо по пътя и след 3 км се стига до гранцата на Национален парк "Централен Балкан", обозначена с табели и карти. След 600 м се пресича реката и се минава от ляво на нея. След 100 м се стига до поляна (вдясно) с чешма и пейки за отдих. След 150 м отново се пресича реката, преминава се отдясно на реката и на 20 м е водослива на Бабадере в р. Дамлъдере. Водосливът остава вляво от пътя, т.е. по малък циментен мост без парапети се пресича рекичката на Бабадре и веднага вдясно започва стръмна пътека по вододела Дългия нос (Узунбурун). Тук пътят се изоставя (има много обозначителни табели) и се тръгва по пътеката, която нагоре става по-умерено стръмна. След 1 час се стига малка тухлена постройка с циментен покрив (склад за хижата), след която се пресича горски път, свързващ патищата по Дамлъ- и Корудере. Продължава се по път за коли с висока проходимост, минаващ в стара букова гора. След като пътят свърши, вляво започва тясна пътека, обозначена с маркировка и табели (не може да се сбърка). Излиза се над гористия пояс при големите скали Чифлишки кошари. Над тях е х. "Козя стена" (1 час).
   Вариант: През метност Старата мандра (Ескимандра) и вр. Голямо Орозтепе за 5 ч. На 30 мин след върха пътеката излиза от горския пояс, подсича от запад склоновете на вр. Боба и се слива с билната пътека на Европейски път Е-3.
   Зиме подсичането е опасно, затова да се преминава през връхните точки на Боба и Кучто.

Маршрут 2. (3,30 часа)
   Село Чифлик - Тумин дял - местност Киселинча - хижа "Козя сетна".
От автобусната спирка на курорт Чифлик се тръгва в юг-югозападна посока по път между вили и бунгала, високо над басейна. Пътят с поредица от серпантини (на места с преки пътеки) минава покрай ливади и изоставени овошки по разлатия хребет, спускащ се от вр. Тумин дял. За около 1,20 час се стига малка полянка на билото на хребета. Следва по-лек и приятен път по гръбнака на Тумин дял. Преминава се през Папратлива поляна с чуден изглед към вр. Козя стена и Бальова планина. По-нагоре пътят (за автомобили с висока проходимост) се изоставя надясно по пътека. Излиза се до местност Киселинча, удължена по билото на Тумин дял наклонена поляна (50 мин), до която извежда и пътеката от х. "Хайдушка песен". Продължава се по умерен наклон до маркировъчен стълб под зъберите на вр. Кучето (20 мин). От тук в югозападнапосока през гора, а по-нагоре през открит терен се достига седловина Ветровити преслап (15 мин). Тук е издигнат паметник на хижаря Петко Дачев, загинал от лавина в улея до седловината. От преслапа в запад-югозападна посока с подсичане от юг на открития скат на главното било се стига хижа "Козя стена" (15 мин).

При преспи преминаването от местност Киселинча до седловината Ветровити преслап задължително става през купола на вр. Кучето.
   Вариант: От курорт Чифлик до м. Киселинча може да се стигне и през х. "Хайдушка песен", като от нея се продължи по пътека със стръмни серпантини по десния склон на Рогачева река към билото на Тумин дял, общо 2,30 ч от курорта.

Маршрут 3. Европейски маршрут Е-3 (3 часа)

Троянски проход - х. "Козя стена".

От превала на Троянския проход се тръгва на запад по широкото и открито главно било. В безснежни условия първоначално се следи лентовата маркировка и работния авто път към кошари и говедарници по южните скатове под билото на Горялата планина (Бальова планина). С това име са трите заоблени тревисти върхове, разделени от седловините Хармана и Падалото. При сняг и лоша видимост да се следи стълбовата маркировка. За 1 час се стига заравнена седловина с памтник на двама загинали летци. От тук на запад планината сменя рязко своя облик - започва скалист и страховит Кендабалкан. Лентовата и стълбовата маркировки се разделят на по-голямо разстояние. Лятната пътека пресича полегати южни тревисто-каменисти склонове на Козя стена, а стълбовете на зимния път - по самия ръб на главното било. На около 30 мин при превала Червената локва двете маркировки пак се сливат, откъдето на изток се виждат величествните северни отвеси на Козя стена, къдто през лятото цъфти дребничкият, нежен еделвайс. За х. "Козя стена" продължаваме на запад-югозапад с изкачване на югоизточните склоное на вр. Баба (Боба) към тревиста седловина в югоизточното подножие на върха. Следва полегато слизане по южните склонове на Баба Кучето до седловината Ветровити прислап с паметника на Петко Дачев (40 мин). От тук на севроизток слиза пътека за х. "Хайдушка песен" с пряко отклонение за курорт Чифлик. От преслапа в запад-югозападна посока се подсича от юг откритото главно било и за 20 мин се стига х. "Козя стена".

Зиме преминаванто на маршруда да става по билото, за което се изисква солидна алпийска подготовка и екипировка.